دسته‌بندی نشده

تناسب و تعادل در دکوراسیون

نقطه کانونی چیست؟

یکی از موارد مهم که باید در دکوراسیون منزل و طراحی آن در نظر بگیرید، نقطه کانونی است. پیشتر هم گفتیم ما به صورت روتین مواردی را در دکوراسیون خانه خودمان رعایت می‌کنیم. نقطه کانونی یکی از آنها است. این نقطه جایی از خانه است که وسایل را متناسب با آن می‌چینیم. به عنوان مثال پنجره‌ای در هال و پذیرایی که پرده‌ و نور خوبی دارد، تبدیل به یک نقطه کانونی می‌شود و مبلمان و دیگر اثاثیه به صورت منظم و متقارن اطراف آن چیده می‌شود.

البته می‌توان به موارد دیگری چون محل تلویزیون یا تختخواب در اتاق خواب هم به‌عنوان نقطه کانونی یاد کرد. نکته مهم دیگر این است که خودتان می‌توانید با تضادهای رنگی، استفاده از دیوارپوش یا الگوهای متفاوت این نقطه کانونی را ایجاد کنید.

تناسب و تعادل در دکوراسیون

با اینکه می‌توانید در دکوراسیون خانه آزادانه عمل کنید و اسیر هیچ قید و بندی نباشید، ولی برای جذاب‌تر شدن فضا بهتر است تناسب و تعادل میان عناصر را حفظ کنید. به کمک نقطه کانونی می‌توانید تعادل متقارن ایجاد کنید که بیشتر در سبک‌های کلاسیک و سنتی دیده می‌شود. ازطرفی با حفظ همان نقطه کانونی می‌توان تعادل غیر متقارن هم ایجاد کرد؛ به این صورت که نیازی نیست حتما عناصر دو طرف یکسان باشند. فقط باید وزن دیداری آنها باید برابر باشد.

نکته مهم دیگر این است که این تناسب و تعادل باید در ترکیب رنگ‌ها، دیوارپوش (مثل کاغذدیواری)، کفپوش، مبلمان و دیگر اجزای خانه هم رعایت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *